Windberg (Schneealpe)

- hegyi túra speed hiking -

A pénteki - ha nem is átmulatott, de hosszúra sikerült - este után a másnap reggel a fél 5-ös felkelést követően valahogy különösen üdének éreztem magam. Na jó, nem. :) Erikkel fél 6 körül léptünk ki az országból és 7 óra előtt pár perccel fékeztünk le az Altenberg an der Rax feletti parkolóban. (A parkoló jól ki van táblázva, Mürzzuschlag felől a faluba érve a második lehajtó balra. Amikor az aszfalt elfogy, nem megijedni, tessék rálépni a gázra és menni még 400m-t!).

Nem sokat teketóriáztunk, pontban 7-kor nekiiramodtunk a táblával jelzett kavicsos mezőgazdasági útnak. A fagypont alatti hőmérséklet futásra sarkallt minket, de a lendület sajnos az emelkedés szögével arányosan fogyott. Az út ösvényre váltott, mi pedig gyors iramú gyaloglásra. Az árnyékok gyorsan mozogtak a felkelő nap fénye elől bujkálva, mi pedig gyorsan nyertük a szintet, így az indulás után pár perccel már élvezhettük is a tavaszi napsütést. Hamarosan elénktárult a völgy végében található kuloár, ami még nem érezte úgy, hogy a téli "bundájától" ideje lenne megszabadulnia. Konkrétan fű és havasi gyopár helyett még vastagon hó borította. Kicsit el is bizonytalanodtunk, hogy akarjuk-e ezt mi futócipőben.. de persze akartuk, ezért jöttünk. Az ösvényt csak a kuloár alján lévő rövid létráig tudtuk követni, onnantól kezdődtek a nagyobb hófoltok. A reggeli hidegben egészen firmes volt a hó felszíne, de szerencsénkre előző nap valaki bakancsban lépést vájt a meredek lejtőbe. Feljebb érve alternatív útvonalat kellett választanunk, Erik cipője oldal irányba semmit nem tartott, a több száz méteres jeges hólejtőt felső harmadban keresztezni feleslegesen veszélyes lett volna. Így aztán balra tartva a sziklás-füves, meredek, de legalább hómentes szakaszokat toronyiránt követtük és végül a fennsík határát közvetlenül a Schneealpen hütte alatt értük el.

A fennsíkon is volt még hó bőven. Néhol csak pár centi, másutt több méter.
Pár perc napozós pihenő után a távolban már jól kivehető Windberg csúcskeresztet "mély-hó-mentesre optimalizált" útvonalon közelítettük meg. Átkocogtunk a fennsíkon ami több mint ideális futóterepnek bizonyult: Teljes magányunkban szeltük a havas, szinte teljesen vízszintes terepet (egész délelőtt csak lefelé jövet találkoztunk egy párossal), a szikrázó napsütésben, enyhe szélben kimondottan élvezetes volt a mozgás. A csúcs alatti meredek szakaszon és a rövid "gerincen" is jó tempót mentünk, így pihenéssel, kajálással 1 óra 45 perc alatt értük el a parkolótól (950m) a csúcsot (1903m).

Rövid csúcs-fényképezkedést követően lefelé vettük az irányt, 10-15 perc futás után már ismét a plató szélén álltunk. Lesegettünk lefelé a havas kuloárba, de nem sok kedvünk volt a reggeli jeges szakaszokon ereszkedni. Térkép híjján nem volt mit tenni, elindultunk a nyomainkon lefelé. Fentről láttunk egy a kuloár legfelső negyedére merőegesen beérkező ösvényt, ami sajnos végül vakvágánynak bizonyult. Egy szakadék szélén értünk ki, a jelzések valószínűleg másfelé mutatták az utat és valahol elvétettük. A nagy hó miatt követhetetlenek voltak a jelzések, nem akartunk mély hóban gázolni a már akkorra teljesen elázott futócipőkkel, így végül egy 20 perces felesleges kitérő után a kuloár mellett döntöttünk és felfelé hagyott nyomainkon kezdtük meg a leereszkedést. Kezdteben sajnos csak nagyon lassan tudtunk haladni, egy-két izgalmasabb részen pedig jégszerszámok és túrabot hiányában a törpefenyőket hívtuk segítségül a biztonságosabb haladás érdekében. Lejjebb érve szerencsére felolvadt már annyira a hó, hogy biztonsággal és lendületesen lépkedhettünk rajta/benne, majd a száraz ösvényen aztán már végig futva közlekedtünk egészen a parkolóig.
3 óra 20 perces teljes időt mértünk a kitérővel, pihenőkkel együtt és végül Erik pontosan délben rakott ki itthon a ház előtt. Percre pontosan a terv szerint alakult minden.

Eseménydús, izgalmas alkalom volt. Jópofa hely ez a Schneealpe, biztosan ellátogatunk majd máskor is erre a környékre így futva hómentes időben, jövő télen pedig majd túrasível.

Windberg (Schneealpe)

HTL-Klettersteig (E) – Wildenauer Klettersteig (D)

A pénteki szép időjárás előrejelzésen felbuzdulva mindannyian szabadságot kértünk, hogy ezt a szép napot a…

Kleiner Göller

Peti rajongása a speed hiking-ért ezúttal engem is magával ragadott. Már korábban is kacérkodtam a…