Schneeberg - Weichtal egy kicsit másképp

- hegyi túra -

Hogy miért hívjuk mézesmadzagnak a Weichtalt?
Csak 80km Soprontól, de a Weich-völgyének hatalmas szurdokfalai között minden kezdő hegyi túrázó úgy érzi, hogy valami egészen más világba csöppent.. A néhol csak karnyújtásnyi szűkületek és a felettük tornyosuló "hatalmas" sziklafalak látványa, a láncok és létrák leküzdése igazi csoda és kihívás egy kezdőnek.
Télen gyönyörű jégcsapok lógnak a falakról, a hó márciusban gyakran mellig ér, lejegesedett sziklák pedig egész télen várják a botladozni vágyókat. Ha ifjonc barátunknak szerencséje van, a lendülete kitart a Turnstein alatti kaptatón is, ahol egy kis pihenéssel - és nyitvatartó hütte esetén - némi frissítővel elterelhetjük a figyelmét arról a kellemetlen tényről, hogy még csak a Schneeberg felét mászta meg. Vagányabbak a Turnstein tetején lévő mini-klettersteiget is kipróbálhatják, siker esetén gyönyörű Rax-panorámás fénykép a jutalom.
A túra további része kezdetben fenyvesekben, majd törpefenyők között vezet, végül elhagyjuk a növényeket, csak fű marad és sziklák. Persze csak ha nem téli túráról van szó! Januártól kemény taposásokra számíthatunk, kipróbálható az emelkedőn hótalpazás, illetve a törpefenyvesbe-szakadás (hótalp hiányában). Lihegés és sűrű meg-meg állás után pont a Klosterwappel keresztjéhez ér, megmászta élete első kétezresét!
A felső, szélnek kitett szakaszon nem ritka az orkán erejű szél, télen ezért csak megfelelő ruházatban érdemes nekivágni a "csúcs-púp" meghódításának. Október végén zár a pár száz méterre található Fischerhütte, ezt követően egyetlen esély szélvédett helyet találni: a szomszédos meteorológiai és átjátszó állomás. A kaland itt még nem ér véget, a Höllental-ba való leereszkedésre három-négy alternatíva is kínálkozik, közös bennük, hogy jól megdolgoztatják a combizmokat és még több órányi gyaloglással örvendeztetik meg az így is hullafáradt delikvenst.

Kicsit elkalandoztam, de ezt már sokszor le akartam írni.. már unom ugyan, de mégis szeretem ezt a völgyet, mert lehet rá számítani.. csak az olvadási időszakban érdemes kerülni, egyébként b.) tervnek ideális az év minden szakában (közel van, rossz időben is járható, nincs lavinaveszély, stb..).

Ma egy kicsit variáltunk az útvonalon, Stefánnak - aki először jött velünk- megmutattuk a Weichtal szurdokot, majd a turnstein-i házat elhagyva a csúcs helyett kelet felé indultunk. A keskeny ösvényen libasorban szép fenyveseket és apró tisztásokat szeltünk keresztül. Jobb kéz felől a Rax fagyott. porcukros panorámájában gyönyörködhettünk, miközben nagyjából szintben kacskaringóztunk a Schneeberg oldalában, egészen a Stadlwand vonaláig. Ott aztán a Schneeberg csúcs, vagyis a Klosterwappel felé fordultunk. A felvezető nagyon széles gerinc - vagy inkább nevezzük a hegy egyik nyúlványának - kezdetben erdőkkel tarkított, majd törpefenyvesek, végül a szokásos Schneeberg/Rax térségben oly jellemző fűcsomós, sziklás emelkedőbe vált. A -10 fokos hideg miatt igyekeztünk folyamatosan mozgásban maradni, de a csúcs alatti meredekebb részen az időjárás már kezdett kellemetlen tényezővé vállni. A keresztirányú hóvihar apró kis jégkristályokkal bombázta arcunkat, az útjelző karók pedig alig látszódtak a Schneeberg tetején tanyázó hófelhő miatt. A csúcsra érve szélárnyékban egy kis szendvicsezés, a keresztnél fényképezkedés.. Evés  közben is mozgolódtunk, előkerültek a pehely kabátok, de még így is nagyon kellemetlen volt a nagy szél és a hideg. Jobbnak láttuk hát, ha nem időzünk odafent túl sokat.. a fenyvesekig kitartó havazás és a pontosan szembe fújó erős szél kombinációja kicsit megkeserítette a lefelé vezető utat, de a törpefenyveses részhez érve ismét a teljes szélcsendet és a mesébeillő hatalmas pelyhekben hulló hó látványát élvezhettük. A Turmstein-nél bezárult a kör, a háztól leereszkedve ismét a Weichtal felett voltunk. Visszafelé a szurdokot kikerülő felső úton jöttünk, egészen a Höllental parkolóig.

Nem okozott csalódást az útvonal, így kicsit cifrázva is nagyon tetszett mindenkinek.

Schneeberg - Weichtal egy kicsit másképp

Schneeberg - Nandlgrat

Nem készülődtünk, a korai kelés sem sikerült, igaz nem is volt tervben. Kálmi nyolckor begördült…

Rax Brandschneide

A két héttel ezelőtti Schneeberg túra után most a Rax Brandschneide útvonalát jártuk be. Jellemzően…